آرسن میناسیان سارای سولدوز

آرسن میناسیان سارای سولدوز
آخرین نظرات

۱۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۷مهر

نقش کافئین در ورزش چیست و کافئین چگونه بر ورزش اثر می‌گذارد؟

 

بسیاری از ورزشکاران معتقدند کافئین به آن‌ها کمک می‌کند تا در طول فعالیت پر انرژی باشند و در طول رقابت به سطح بالاتری از اجرای خود برسند. اما واقعاً کافئین در بدن چگونه عمل می کند؟ آیا مضرات کافئین از فواید آن بیشتر و مهم تر است؟ در این مطلب علم ورزش به بررسی اثرات مثبت و منفی کافئین در فعالیت‌های ورزشی می‌پردازد.

 

کافئین چیست

 

کافئین یک محصول گیاهی و یکی از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین مواد محرک در سرتاسر جهان است. مصرف نوشیدنی حاوی کافئین در کشور آمریکا برای هر نفر ۲ فنجان در روز است اما می‌توان کافئین را در محصولاتی همچون شکلات، چایی، کاکائو، نوشابه‌های انرژی‌زا و سودا پیدا کرد. کافئین غالباً به عنوان یک مواد مغذی انرژی‌زا که باعث ارتقای سطح عملکرد ورزشکار می‌شود قلمداد شده است اما کافئین به خودی خود هیچ ارزش غذایی ندارد.

 

کافئین چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد؟

 

بعد از مصرف کافئین، حدود یک الی دو ساعت، از طریق معده جذب می‌شود و غلظت آن در جریان خون به اوج خواهد رسید. از آنجایی که تمامی ارگان‌ها و بافته‌ای بدن کافئین را جذب می‌کنند، بنابراین کافئین بر تمامی بدن اثر می‌گذارد. مقدار کافئینی که در جریان خون باقی می‌ماند به کبد منتقل شده و از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود.

 

کافئین چگونه بر فعالیت استقامتی تأثیر می‌گذارد؟

 

در هنگام فعالیت، بدن از گلیکوژن- قند ذخیره در بدن- برای تولید انرژی استفاده می‌کند. اما زمانی که این منبع انرژی در پایان یک ورزش طولانی خالی می‌شود، شما احساس خستگی و تبلی می‌کنید. کافئین سرعت خالی شدن بدن از گلیکوژن را کند می‌کند. این عمل با تشویق بدن به استفاده از چربی ذخیره در بدن به عنوان منبع سوخت صورت می‌گیرد که باعث می‌شود ورزش برای مدت زمان بیشتری ادامه یابد.

 

به دلیل کاهش سریع منابع گلیوکوژن بخصوص در ورزش‌های استقامتی، ورزشکاران از مصرف کافئین فواید زیادی کسب می کنند. فعالیت‌هایی مثل دویدن، دوچرخه سواری و اسکی که بیشتر از یک ساعت طول می‌کشند و نیازمند حفظ اوج اجرای ورزشی در طول تمرین هستند، کافئین به ورزشکاران این اجازه را می‌دهد تا استقامت، دقت و سرعت خود را افزایش دهند. بر خلاف ورزش‌های استقامتی، کافئین هیچ اثر محسوسی بر فعالیت‌های قدرتی و توان مثل وزنه برداری نمی‌گذارد.

 

کافئین چگونه بر فعالیت‌های شناختی تأثیر می‌گذارد؟

 

به دلیل وارد شدن کافئین به تمامی بافت‌های بدن، سیستم عصبی و مغز هم تحت تأثیر مصرف کافئین قرار می‌گیرند. کافئین به عنوان یک محرک عمل کرده و شما را بیدار می‌کند به این معنی بعد از مصرف کافئین ورزشکار هوشیارتر بوده و سریع عکس العمل نشان می‌دهد.

 

مصرف کافئین قبل از فعالیت های ورزشی باعث کاهش ادراک درد می شود. در یک تحقیق افرادی که کافئین مصرف کرده بودند عصبانیت کمتری درطول تمرینات شدید کسب کردند. اگر احساس می‌کنید در طول تمرینات شدید عضله های شما دچار درد می‌شوند، مصرف کافئین قبل از شروع تمرین این احساس را فروکش می‌کند.

 

کافئین چگونه بر کم آبی بدن تأثیر می‌گذارد؟

 

برای حفظ اوج اجرای ورزشی بخصوص در فعالیت های طولانی مدت، حفظ آب بدن ضروری است. آب دمای بدن را تنظیم، مفاصل را روان و مواد مغذی در کل بدن را حمل می‌کند. آب بدن از طریق عرق ریزی در ورزش از بدن دفع می‌شود. هر چه فعالیت شدیدتر باشد دفع آب از بدن سریع‌تر و بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

 

شاید شما هم شنیده باشید کافئین مدر می‌باشد و باعث دفع آب از بدن می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند این اثر کافئین در صورتی عملی خواهد شد که ورزشکار مقدار زیادی کافئین در هر روز، دوزی معادل ۵ تا ۷ فنجان در روز مصرف کند. کمتر از این مقدار بدن آب زیاد و قابل توجهی از دست نمی‌دهد.

 

آیا کافئین باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود؟

 

یک فنجان قهوه تلخ حاوی ۲ کیلوکالری انرژی و فاقد چربی می‌باشد. پس قهوه نمی‌تواند انرژی لازم برای اضافه وزن را وارد بدن کند. بسیاری از افراد شیر، شکر،خامه و مواد طعم دهنده را به قهوه اضافه می‌کنند که باعث بالارفتن کالری ورودی به بدن می‌شود. بطور مثال یک قاشق خامه حدود ۵۰ کیلوکالری و شیر حدود ۵ کیلوکالری به قهوه اضافه می‌کند. قهوه های شیرین حدود ۱۰۰ کیلوکالری انرژی به بدن وارد می‌کنند. بنابراین اگر قصد کاهش یا ثبات وزن دارید بهتر است قهوه را بدون افزودنی مصرف کن

 

آیا کافئین اثرات جانبی دیگری دارد؟
بسیاری از تحقیقاتی که در مورد کافئین انجام شده اند، مصرف ۳ الی ۴ فنجان قهوه در روز را پیشنهاد کرده اند. قهوه را باید متعادل مصرف کرد. افرادی که حداقل ۴ فنجان قهوه تلخ در روز مصرف می‌کنند، اثراتی همچون عصبانیت و وحشت، درد معده و تپش قلب را تجربه کرده اند.
 یکی از اثرات غیر قابل انکار کافئین، تأثیر آن بر روی خواب است.

 


                ( مدرس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان )
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۲۰:۲۳
علی محمدخانلو
۲۷مهر

غذاهای کالری منفی را بشناسیم !!!
برای مثال :
یک برگ کاهو دو کالری دارد
اما بدن برای هضم آن حدود پنج کالری مصرف میکند
انگار شما سه کالری انرژی سوازنده اید
یک بشقاب سبزیجات شامل اسفناج,جوانه ماش,گوجه,کلم,لیمو حدود هشتاد کالری دارد
اما بدن شما برای هضم آن حدود دویست کالری انرژی استفاده میکند
سبزی ها ومیوه های کالری منفی:
کرفس,خیار,هویج,کاهو,گوجه,کلم,سبزی خوردن,پیاز,سیر,گریپ فروت کالری منفی ها رو فراموش نکنیم.
چه مواد غذایى باعث تخت شدن شکم میشود؟؟؟؟؟ ،
!اما خبرهاى خوب اینکه:
باخوردن بعضى از غذاهاى خاص میشه به صاف کردن شکم کمک کرد
مثل زیتون که به کنترل انسولین و قند خون کمک میکنه که هردوى این عوامل درصاف شدن شکم نقش بسزایى دارن
توت فرنگى : که خوردنش به کاهش چربى شکمى کمک میکنه مثل شکلات تلخ: که سرشار از فلاونوئیدها س و باعث لاغرى شکم میشه
مثل بادام زمینى مثل آووکادو مثل گردو و درکل همه ى مغزها اگه در اندازه ى معقول مصرف بشه خواص بیشمارى دارن
: ویتامین c: اگه در حین ورزش مصرف بشه به کاهش چربى کمک شایانى میکنه سه چهارم لیوان آب پرتقال همه ى ویتامین c مورد نیاز روزانه ى بدن رو تامین میکند
مصرف میوه با غذا سوء هاضمه و اخلاط فاسد تولید کرده و موجب تباه شدن معده می گردد. تنها دو میوه زیتون و انار، مجوز مصرف با غذا را دارند.
میوه ها به تنهایی و در وعده جداگانه ای مصرف شوند. و در هر وعده تنها یک نوع میوه (به دلیل متفاوت بودن زمان هضم مواد غذایی مختلف) که البته باید در فصل خودش و کاملا رسیده (کال نباشد) میل شود. به عنوان مثال در یک وعده نباید همزمان از سیب و پرتقال استفاده شود.
نکته: شیر هم یک غذا محسوب می شود، بنابراین مصرف میوه با آن ممنوع است و مصرف میوه با شیر، معده را تباه می کند. به عنوان مثال شیر و موز.
?12- مصرف نکردن مصلحات غذایی
هر غذایی دارای چندین مصلح می باشد. مصلح در اصلاح و تعدیل عوارض جانبی احتمالی آن غذا موثر خواهد بود. مصلح هضم غذا را بهتر کرده و خواص و فوائد و میزان اثرگذاری غذا را در بدن و ارگان های مربوطه مضاعف می کند.
در گذشته کمتر غذا و میوه ای دیده می شده که بدون مصلح مصرف شود. متاسفانه امروزه اغلب این مصلحات کنار گذاشته شده و همین سبب کاهش کم و کیف در جذب و هضم غذا خواهد شد.
?13- استفاده از اقلام و غذاهای کارخانه ای!!!
اکثر این غذاها یبوست زا هستند. و یبوست مادر تمام بیماری هاست. همچنین جهت افزایش زمان ماندگاری این محصولات مواد نگهدارنده شیمیایی اضافه می کنند. از جمله ماکارونی، پیتزا، پفک، سوسیس، کالباس، بیسکویت ها، شکلات ها و ...
?14- ایستاده غذا خوردن
موجب افزایش سودا در خون شده و ایجاد غلظت در خون می‌کند.
 
?15- مصرف زیاد سالاد الویه!!!
سالاد الویه جزء غذاهای بسیار سرد و بلغم‌زاست. لذا باید با ادویه‌های گرم نظیر فلفل و آویشن، مصرف شود. همچنین استفاده از سس مایونز در این غذا به علت دارا بودن مواد شیمیایی کُربات و سُربات، در خون ایجاد مسمومیت کرده و سرطان‌زا می‌باشد.
?16- تندتند غذا خوردن!!!
 سریع خوردن غذا سبب ترشح ناقص آنزیم‌های گوارشی شده و هضم را مختل می‌کند، در صورتی که هضم به هر دلیلی ناقص صورت گیرد، خلط فاسد و نابجا در بدن تولید می‌شود.
 
?17- مصرف غلط ماست با اسفناج!!!
مصرف ماست با اسفناج به دلیل تشکیل اگزالات کلسیم، مولد تشکیل سنگ کلیه و مثانه است، مصلح ماست و اسفناج، زعفران و گردوست.
 
?آیا قسمت سفید پوست هندوانه را دور میریزید؟ خوب است بدانید که قسمت سفید هندوانه مملو از آمینواسیدی به نام سیترولین میباشد که به جریان خون و باز شدن رگ ها کمک میکند. میتوانید بخش سفید هندوانه را با کمی از بخش قرمز آن در مخلوط کن بریزیدوبنوشید٠
 خوراکى کشنده...
کارشناسان معتقدند جگر مرغ یک عامل بسیار خطرناک و کشنده برای بدن میباشددر جگر مرغ باکتری کمیپلو وجود دارد که می‌تواند باعث مسمویت،‌ بیماری، تب، فلج و حتی مرگ در افراد گردد

 

                                                                                       

                ( مدرس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان )


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۲۰:۱۳
علی محمدخانلو
۲۷مهر

چرا ورزشکاران نباید نوشیدنی سرد بنوشند؟؟؟؟؟



اول اینکه چرا آب می خوریم؟
و دوم اینکه بهتر است آن را گرم بنوشیم یا سرد؟
 ما باید این نکته را بدانیم که نوشیدنی چه سرد باشد و چه گرم وقتی وارد معده انسان می شود،
تا درجه حرارت آن به ۳۷ درجه سانتی گراد نرسد، نمی تواند از معده خارج شودواگر گفته می شود که ورزشکاران نوشیدنی سرد ننوشند به همین دلیل است. چون وقتی نوشیدنی سرد باشد
مدتی زمان لازم است تا این نوشیدنی در بدن گرم شود و به دمای ۳۷ درجه برسد و بتواند از طریق روده جذب بدن شود. در کل دمای آب مصرفی برای انسان نباید پایین تر از ۴ درجه سانتی گراد باشدولی این موضوع برای ورزشکاران کاملا متفاوت است. زیرا این افراد از آب برای لذت بردن استفاده نمی کنند وآن را بیشتر برای تامین آب بدن در طول فعالیت های فیزیولوژیکی نیاز دارند.
 بنابراین دمای آب نوشیدنی ورزشکاران به خصوص هنگام حین تمرینات نه تنها باید بالای ۴ درجه سانتی گراد باشد، بلکه در اغلب موارد دمای آن را بالای ۱۲ درجه سانتی گراد در نظر می گیرند. در واقع ورزشکاران نیاز دارند که آب مصرفی شان در جریان تمرینات به سرعت و با کمترین اتلاف وقت جذب بدن شود تا آب از دست رفته بدن را از طریق تعریق بدن جبران کنندو به همین دلیل هرچه دمای آب به دمای طبیعی بدن نزدیک تر باشد،این فاصله زمانی بین نوشیدن آب تا جذب آن در روده کمتر خواهد بود و در نتیجه ورزشکار در میدان مسابقه عملکرد بهتری خواهد داشت. در گذشته تصور بر این بود که مصرف آب حین ورزش بازده فرد را کاهش می دهد و حتی ممکن است به وی آسیب بزند، ولی آنچه ما امروز به آن معتقدیم این است که فردی که هنگام فعالیت شدید بدنیگاهی یک تا ۴ لیتر آب از دست می دهد، از ۳ ساعت پیش از شروع فعالیت باید مایعات را به صورت تدریجی (حداقل ۲ تا ۳ لیوان) بنوشد و بعد برحسب شدت و مدت فعالیت بدنی، هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مایعات نوشیده شود تا به نحوی آب ازدست رفته بدن به این طریق جبران شود.
بنابراین نوشیدن آب برای ورزشکاران یک لذت نیست بلکه یک ضرورت است

 

                                                           

             ( مدرس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان )






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۹:۴۴
علی محمدخانلو
۲۳مهر
بازیکن نوجوان





 
باشگاه فرهنگی ورزشی آریان جوان نقده


ایمدواریم همیشه نام آور باشگاه وهمچنین استان در مسابقات کشوری وانتخاب تیم ملی پایدار وپرچم دار شهرستان باشین ودرکنار خانواده محترمتان طول عمر وعظت افتخارآمیز باشین
باشگاه فرهنگی ورزشی آریان جوان نقده
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۴ ، ۱۷:۵۳
علی محمدخانلو
۰۲مهر
قهرمانی مسابقات نوجوانان جنوب استان وراه یابی به فینال مسابقات وانتخابی کشوری

رحیم کیانی مربی درجه cمربیگری آسیا ومدرک لیسانس تربیت بدنی وباچندسال مربیگری درمسابقات کشوری واستانی افزود تبریک میگوییم از طرف مدرسه فوتبال شهرستان به مربی جوان وشایسته شهرمان وهمچنین دست مریضاد میگیم جناب خانلو که همچون شاگردانی تربیت داده برای شهرمان وامیدواریم سولدوزرابربلندای مسابقات کشوری حک کنندونام آوراستان باشد .
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۱۳:۱۵
علی محمدخانلو
۰۲مهر

محمدرضا حبیبی
        کاپیتان باشگاه فرهنگی ورزشی آریان جوان نقده
متولد:78
سابقه حضوردرقهرمانی مسابقات استانی در 90
سابقه حضوردرمسابقات نایب قهرمانی 91 
بازیکن نمونه ومنتخب استان درسال های متوالی استان


مادر دربی شهرستان نقده با تیم منتخب امیدهای زرین نقده که تیم منتخب استان درسالهای متوالی که نام آوران استان بودن دردربی نقده شاید بااسترس فراوان دربازی داشتیم وکل تماشاگران همراه امیدهای زرین بودن همراه بودیم اما باتدبیر مربی جوان وقدرتمند جناب آقای علی خانلو که یکی از مربیان توانمند وجوان استان بودن وارد زمین شدیم دراول بازی باپرس نفرات بصورت چرخشی تیم رواز هجومی بود تیم مقابل بایه گل توانست مارو شگنجه بود اما مربی باتدبیری بازی منطقه ای بازی راازدفاع خارج کردن وبایه تعویض طلایی بازی رو به کنارها هدایت کردیم وفقط باچندثانیه سالن روبه وجح درآوردیم وپاسخ کوبنده ای دادیم وبایه تایمت فقط اول به اتمام رسید ومربی کلا استرس رو ازما خارج کردوبازی نیمه دوم رو بصورت هجومی شروع کردیم وباترکیب y تیم رو به قلب دفاع گشیدیم وتوانستیم گل دوم رو تقدیم مربی کنیم.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۱۳:۰۲
علی محمدخانلو
۰۲مهر
ریاست محترم هیات فوتبال شهرستان نقده
باسپاس وقدردانی عوامل اجرایی ومدیرییت باشگاه از کلیه عوامل اجرایی مسابقات که میزبانی این مسابقات استانی روماراهمراهی وهمگام با نوجوانان غیور وغیرتمند سولدوز بوده اند ونهایت تقدیر وتشگر ازریاست کمیته فوتسال شهرستان نقده ودرراس آن ریاسا هیات فوتبال شهریتان که روحیه قدرتمندی رو اهدای نوجوانان شهرستان تزریق کردند.
 
جناب آقای احد نورانی
        ریاست محترم هیات فوتبال شهرستان نقده
مانوجوانان سولدوز وخانواده بزرگ آرسن میناسیان وباشگاه فرهنگی ورزشی آریان جوان نقده نام شهرستان رو نه تنها درمسابقات استانی حک خواهیم کرد بلکه درمسابقات کشوری به امید خداوند متعال وبه همت شما نام باشگاه فرهنگی ورزشی آریان جوان نقده که درراس آن شهرستان سولدوز را نمایان وبرتمام مسابقات حک خواهیم کرد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۱۲:۳۸
علی محمدخانلو
۰۲مهر
آریان جوان نقده با اقتدار کامل به مرحله دوم مسابقات فوتسال نوجوانان استان صعود کرد.



به گزارش روابط عمومی هیئت فوتبال شهرستان نقده تیم فوتبال آریان جوان نقده با اقتدار کامل و با شکست تمامی رقبا به جمع 4 تیم برتر استان پیوست 
این مسابقات با شرکت 8 تیم از جنوب استان به صورت دوره ای برگزار شد که در نهایت 2 تیم آریان جوان نقده و 7 تیر سردشت توانستند با برتری مقابل رقبا به جمع 4 تیم برتر استان راه پیدا کنند.

تیم فوتسال آریان جوان نماینده شایسته نقده چندی پیش نیز توانسته بود مقام قهرمانی تورنومنت  شهید قایقران تکاب را بدست آورد.
نتایج بازی های ضربدری جنوب استان به شرح زیر می باشد:
بازی بین تیم های        نتیجه
امید های زرین نقده - آریان جوان نقده  1-2
7 تیر سردشت - پیروزی میاندوآب 3-2




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۰۱:۲۳
علی محمدخانلو
۰۲مهر
صعود آریان جوان و امید های زرین به دور دوم مسابقات فوتسال نوجوانان


تیم فوتسال آریان جوان نقده و امید های زرین با برتری مقابل حریفان به دور دوم مسابقات قهرمانی استان راه یافتند .
به گزارش روابط عمومی هیئت فوتبال نقده، این مسابقات با شرکت 8 تیم از جنوب استان به صورت دوره ای برگزار میشود که در نهایت 2 تیم برتر این مسابقات به جمع تیم های برتر جنوب استان خواهند پیوست.
دور اول این مسابقات از صبح امروز به میزبانی نقده در حال برگزاری ست.
نتایج بازی های  دور اول این مسابقات به شرح زیر است :
امید های زرین نقده - قایقران تکاب     1-3
7 تیر سردشت - نوین سولدوز محمدیار  0-4
ستارگان تکاب - پیروزی میاندوآب 1-1
هیئت فوتبال شاهیندژ - آریان جوان نقده  7-0















۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۰۱:۰۸
علی محمدخانلو
۰۲مهر
تیم فوتسال آریان جوان به با برد پر گل مقابل پیروزی میاندوآب، جواز حضورش در مرحله بعد را امضاء کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی هیئت فوتبال نقده، این مسابقات با شرکت 8 تیم از جنوب استان به صورت دوره ای برگزار میشود که در نهایت 2 تیم برتر این مسابقات به جمع تیم های برتر جنوب استان خواهند پیوست.
دور اول این مسابقات از صبح امروز به میزبانی نقده برگزار شد.
نتایج بازی های دوم گروه های دوگانه به شرح زیر است.
بازی بین تیم های           نتیجه
ستارگان تکاب- هیئت فوتبال شاهیندژ       3-2
امید های زرین نقده - نوین سولدوز محمدیار     3-2 
قایقران تکاب - 7 تیر سردشت         5-1
آریان جوان نقده - پیروزی میاندوآب     4-1      



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۰۰:۵۰
علی محمدخانلو